יום ראשון, 10 באפריל 2011

מהפיכת הפייסבוק -מהפיכת המונים.

לאחרונה אנו עדים ועוקבים אחר ההתרחשויות  במשטרים במדינות הערביות במזרח התיכון.
מדינות שהקרינו עוצמה ויציבות אין סופית  נופלות בזו אחר זו כמו לגו . מדוע?  האמת עד למפגש שהיה לנו עם ד''ר הסגל לא הבנתי בדיוק מה קורה ומה הקשר של הרשתות החברתיות לנפילת המשטרים באותן המדינות.  במפגש בקורס שהתקיים בתאריך  14/3/11 הסביר לנו ד''ר הסגל את העוצמה  והכוח שיש ברשתות החברתיות כמו פייסבוק וטויטר בחיבור של מליונים  אנשים סביב נושא באופן ששום צבא אינו יכול להתמודד  איתו. כוחן של הרשתות החברתיות  להניע מליוני אנשים נגד משטרים, בנקים, תגידים גדולים ולהפוך כל אזרח למהפכן  בפוטנציה ואין צורך במנהיגים או בהררכיות  הוא עצום ומפחיד.
  באותו שבוע בו קבלנו הסבר מאלף על ההתרחשויות במזרח התיכון ,  הסבר על התהליך  שהוביל ולהפיכה צבאית  במצרים ותחילת הנפילה בלוב  הופיעה כתבה בעתון ידיעות אחרונות  במוסף לשבת.  כתבתה של עינת פישביין " המדריך למהפיכה  הבאה"  ובכתבה היא מדגישה  כי הפגנת הטוויטר הראשונה  בישראל וגם האחרונה בשלב זה  ארעה ב-11 לספטמבר בירושלים  בהשתתפות 40 אנשים ,  ההפגנה הייתה בהקשר של  שריפת הכרמל. אנשים שלא היה להם קשר ולא הכירו האחד את השני ,המקשר היחיד בניהם היה  הטוויטר  באו להפגין מול ביתו של אלי ישי.
 אותו הדבר קרה במדינות  השכנות שלנו. מליוני אנשים  שמחוברים לטוויטר יצאו למחות נגד המשטרים שלהם.
 במצרים נהרו מליונים לרחובות ובאמצעות דפי הפייסבק  הפילו את שלטונו של מובראק.
לדברו של הסגל לא ניתן לצפות מתי ואיפה יהייה הגל הבא של אנשים שיתחברו ברשת  ויציפו את הרחובות.
באותו שבוע קראתי את הכתבה והבנתי  בדיוק על מה כותבת  הגב' עינת פישביין. אנו  חיים  היום במציאות חדשה שבה הרשתות החברתיות טוויטר, פייסבוק, וכן גוגל והפלפונים הסללריים  יצרו עולם פוליטי חדש, כללי המשחק השתנו.  וניתן אולי לומר שאנו  נמצאים  בתקופה לא צפויה  וגם בישראל עלולים  חלילה להיות מהפכות  שאין אנו ערים להם עד שהן מתרחשות .

אין תגובות: