יום שני, 23 במאי 2011

רשתות חברתיות

ההיום בשיעור של ד''ר הסגל שוב קישרנו את חדשות היום בעולם  לנושא 

רשתות חברתיות  . גם בפוסטים הקודמים שלי  מהפיכת הפייסבוק מחפיכת המונים  ומייסד אתר ויקיליקס - גו'ליאן  אסאנג'  הזכרתי את ההשפעות של הרשתות החברתיות  על המציאות המתווה  ומשתנה  .
למה כוונתי. ביום הנכבה שחל אתמול ביום א' 15/5/11  יצאו מפגינים בגבול סוריה  בצפון בשם זכות השיבה, והיום יצאו בגבול מצריים וירדן מפגינים בשם אותה זכות שיבה. מה שחיבר בניהם הוא  זכות השיבה . אנשים ממקומות שונים מחוברים לרשת הפייסבוק באינטרנט קראו לממש אתמול  את יום הנכבה - את זכות השיבה  ואכן אלפים נענו לקריאות המקוונות בדפי הפייסבוק לצאת להפגנות .
לדבריו של הסגל אין אחראי להתארגנות. זהו מכנה משותף חוצה גבולות.  יש לאנשים שיצאו לגבולות  תוכן מסוים שחיבר בינהם . קבוצות שונות התארגנו בדרכים שונות  סביב נושא משותף - לכבוש מחדש את השטחים.לממש את זכות השיבה.לדבריו זהו מכנה משותף לעמים מסביב לא''י וזה מבטל את הריבונות שלנו על מדינת ישראל. ההתארגנויות אינן ספונטניות הן תוזמנו והופצו ע''י הרשתות החברתיות . ואני שואלת את עצמי האם יש סיבה לדאגה? האם זה תחילתו של עידן חדש שבו לא צריך כלי נשק כדי לגבור על ממשלות כדי לחצות גבולות  כדי להפיל משטרים, כדי לכבוש מדינות , האם העידן הזה מפחיד יותר מהעידן בו נולדתי לפני כחצי יובל לערך?
זוכרת אני תקופה שונה. בישוב בו התגוררתי היה טלפון אחד בלבד . טלפון חוגה. ואבי ז''ל היה האחראי על הטלפון שהיה רוב שעות היום נעול במנעול. המידע  עבר אז ממקום למקום  בקצב שונה . בקצב איטי. כמות המידע הייתה שונה. ובהתאם היכולות של  המון  להתארגן בו זמנית  במקומות שונים בעולם  היו בלתי אפשריות . לאיזה עידן יובילו אותנו הרשתות החברתיות???  מסוכן יותר? יציב פחות ?בטוח ודמוקרטי? כמה  זמן  יחלוף עד לפיתוח הטכנולוגי הבא שעלול/עשוי לשנות שוב את מפת העולם?  .....





תגובה 1:

vanola1 אמר/ה...

ללא שום ספק אנחנו נמצאים בתקופה שונה. וללא שופ ספק להתארגנויות המוניות יש הפשעה רבה על מקבלי ההחלטות [ראי את מחאת הקוטג' בישראל שהתפרצה בתוך יומיים והשפיעה מיד על מחירי הקוטג'].
יחד עם זה, אני רוצה לתקן מספר דברים.
אץ כתבת "לדבריו של הסגל אין אחראי להתארגנות"
אך מתברר שלפחות בסוריה היה. אסד היה מעורב בארגון. במצרים היתה קבוצת סטודנטים שקידמה את השיח בפייסבוק וכן הלאה. יש מקור להתארגנות, להיפך, אנחנו רוצים לראות את ההתארגנות יוצאת מלמטה ולא מלמעלה.

עוד כתבת ש" לדבריו זהו מכנה משותף לעמים מסביב לא''י וזה מבטל את הריבונות שלנו על מדינת ישראל".
וגם לכך רצוני להעיר. כלל אין הדבר מבטל את הריבונות שלנו בישראל, אלא מוסיף איום [או תמיכה] על הריבונות שלנו. זכות השיבה היא זכות הניתנת על ידי ממשלת ישראל לפליטים. אך ברגע שהפליטים מתארגנים למעו זכות השיבה שלהם, הם לא מבטלים ריבונות, אך בזכות הרשת החברית עוצמתם עולה ועימה האיום על ריבונותינו.