יום שבת, 17 בדצמבר 2011

ב''ה
 "ואף על פי כן - נוע תנוע"  
 גלילאו גליילי - פרופ' שכטמן .

 "ואף על פי כן נוע תנוע" , זהו משפט  המיוחס למדען גלילאו  גליליי (1564- 1642   Galileo Galilei  ) יש האומרים כי  גלילאו מלמל משפט זה  לאחר שנאלץ להודות במשפט , בפני האינקויזיציה,  כי טעה  בתצפיותיו ונאלץ  לוותר על  התיאוריה כי כדור  הארץ  נע  וסובב סביב השמש אילולה עשה זאת היה צריך לשלם  על כך בחייו.
גלילאו גליליי מתמטיקאי ופילוסוף נולד בפיזה שבאיטליה  היה מהראשונים שהציעו להוכיח תיאוריה  באמצעות ניסויים ותצפיות. בשנת 1632 פרסם ספר ובו הציג שתי תיאוריות שונות  על  סיבוב השמש וכדור הארץ  , למרות שהספר פורסם באישור האפיפיור דאז, הוא נודה ע''י הכנסייה הועמד למשפט והודה כי טעה  בתצפיותיו.  למרות שהודה הוא נדון למאסר בית עד לסוף חייו.
אני מוצאת הקבלה בין מקרה זה לסיפור פרס הנובל של פרופ' דן שכטמן (נולד ב- 1941 ). בשני המקרים המדענים מצאו באמצעות תצפיות הוכחות לנתונים וממצאים שונים  בתחום המדע,  בשני המקרים נמצאו נתונים הסותרים את האמת המדעית שהייתה ידועה עד אז.  בשני המקרים היה צורך לפסול פרדיגמה בסיסית במדע ולקבל תיאוריה חדשה, כלומר לבנות פרדיגמה חדשה. בשני המקרים הקהילה( המדעית או הדתית) התכחשה  ופסלה על הסף את המידע החדש.  
מזלו של פרופ' שכטמן  כי נולד בתקופה שונה  אך  נדמה לי שגם  300  שנה אחרי, היהסטוריה חוזרת על עצמה.
פרפ' שכטמן  מצא באמצעות תצפיות  הוכחות לתיאוריה חדשה בתחום הגבישים .  התיאוריה  המקובלת בקרב המדענים  הייתה כי גביש חייב להיות בעל צורה מחזורית – הצורה הבסיסית משוכפלת לכל כיוון  ליצירת המבנה. בתצפיותיו מצא פרופ' שכטמן ממצאים שונים , הוא  מצא גביש מחומש שאינו כולל שכפול  של הצורות לכל הכיוונים ,אולם הוא בעל מבנה מחזורי , גביש קוואזי – סימטרי, וקבע כי גביש אינו חייב להיות בעל צורה מחזורית ובכך הוא ניפץ פרדיגמה שהייתה  מקובלת במשך שנים בקרב החוקרים . תיאוריה זו נפסלה על הסף ולא התקבלה במשך עשרות שנים. ( תגליתו הייתה  בשנת 1982)
למזלו של פרופ' שכטמן הוא זכה עוד בחייו  להכרה פרסום והפצת תצפיתיו מה שלא זכה לכך  גלילאו גליליי. אולם שנים מאוחר יותר פורסמו  רעיונותיו  והפכו למקובלים בעולם כולו.
וכך נאמר על פרופ' שכטמן בטקס קבלת הפרס: "בכך שאזר אומץ להאמין בתצפיותיו, דן שכטמן שינה את תפישתנו באשר לסדר, והזכיר לנו את חשיבותו של האיזון בין שמרנות לחדשנות, אפילו ביחס לפרדיגמות המבוססות ביותר".
 אני מצרפת  סרטון מרתק   ובו מראיין שר המדע והטכנולוגיה פרופ' דניאל הרשקוביץ את  חתן פרס נובל לכמיה  פרופ' דן שכטמן ובו הוא מספר את סיפור חייו סיפור הקוואזי גביש.


תגובה 1:

אליאנה אמר/ה...

מרתק. אני שמחה שגם בימינו כוח ההתמדה ויכולת לעמוד מול לחץ חברתי הם התכונות המניעות את המדע.