יום שבת, 10 בדצמבר 2011

ב''ה

מהי  דרך הפעולה המיטבית, לשינויים עמוקים בבית הספר?


מאמרו של  תומס ג' סרג'ובאני   מדבר על שלוש אפשרויות –אסטרטגיות, של מתקנים שמטרתן לחולל שינויים עמוקים  במערכת החינוך: אסטרטגיית האירגון  אסטרטגיית השוק  ואסטרטגיית הקהילה. האסטרטגיה המועדפת על המתקן  תלויה בתיאוריה שלו על החינוך  הבית ספרי  ובהשקפתו  על טבע האדם.
במאמר נשאלות השאלות ,מה יכול  לחולל בבית הספר שינוי מהיר?  ומה יכול להביא לידי שינויים של מבנים והסדרים בית ספריים?  והתשובה היא,  אסטרטגיות הארגון ואסטרטגיות השוק הן האסטרטגיות  שיכולות להביא  לשינוים היעיל של מבנים בית ספריים בטווח הקצר. ת. סרג'ובאני).
  לדברי תומס   שינוי זה  יתחולל מתוך כוחות  שמבוססים על  הבחירה הרציונלית  כפי שעולה  מתוך ההשקפות שרואות בבית הספר ארגון ביוקרטי פורמלי, ארגון אנושי נורמלי או ארגון המבוסס על כוחות השוק.
ואם  נשאלת השאלה, מה ישפיע על בית הספר לטווח הרחוק ? או מה  יכול לחולל  בבית הספר שינוי עמוק?
  אזי  התשובה היא  אסטרטגיית  הקהילה טובה להשגתם של שינויים עמוקים בליבה התפעולית של בית הספר" (ת. סרג'ובאני).    שינוי עמוק וארוך טווח יבוא בהשפעת שינויים המבוססים על התפיסה שרואה בבית הספר קהילה. אולם הוא מוסיף שמעטים  השינויים  שיכולים להיחשב כשינויים עמוקים.
לדברי תומס ג' סרגובני על מנת לחולל שינוי  בבית הספר צריך לחולל שינוי בתרבות הבית ספרית ,שינוי כזה יבוא אם יהיה שינוי במשמעויות במימד הקיבוצי והאישי כאחד.  שינוי כזה דורש כינון מחדש של נופי החשיבה האישיים והקיבוציים בהקשר להוראה. נופי החשיבה לדבריו של תומס הם  המסגרות המחשבתיות  המובלעות  שבאמצעותן אנו משווים לעצמנו את מציאות החינוך הבית ספרי ואת מקומנו בה.
תומס ג' סרג'ובאני טוען כי שינוי המבוסס על תפיסה  שרואה  בבית הספר  קהילה  סיכויו  לחולל שינוי עמוק ולטווח הרחוק  טובים יותר. אסטרטגיה בה מפתחי השינוי רואים  בצוות החינוכי כשותפים ומובילי  תהליכי חינוך סיכוייה טובים יותר להיטמע ולהצליח לטווח הרחוק.  ממרחק השנים  וכעובדת ותיקה במערכת חינוך שפועלת להטמיע שינוי באילו הימים אני טוענת  כמוהו   כי  תהליך  ביוקרטי  מחולל שינוי  שיבוא  מלמעלה ללא שיתוף הצוות החינוכי  סופו שלא יצליח.  תהליך כזה  בהכרח יצור מרמור התנגדות דחייה  ובוודאי כאשר הוא נוחת  מלמעלה .  אין  סיכוי לשינוי אם אין שיתוף של הצוות החינוכי  הפועל בבתי הספר  ומנהיגות שתתעלם  מהצוות  החינוכי סיכוייה קלושים להצליח .  בתקופת עבודתי  הארוכה במערכת החינוך  צצו מספר רפורמות ונפלו אינני זוכרת  שהמורים שותפו בתהליך ובחשיבה  לפני או במהלך  יישום  הרפורמות . אינני זוכרת אי פעם ששאלו את המורים לדעתם על השינויים העומדים להתחולל בבית ספרם  למרות שהיה מדובר בהם.   בתכנון וביישום תכנית פעולה במערכת החינוך  צריך לראות בבית הספר קהילה שותפה  לשינויים ולא רק מיישמת שינויים.


,

אין תגובות: