יום שני, 2 בינואר 2012

ב''ה
חשיפת יתר – הקץ לתמימות.
"חשיפת יתר" כתבה שהתפרסמה השבוע  באותיות של קידוש לבנה, בעמודים הראשונים בעיתון ידיעות אחרונות .  הכתבה  התפרסמה בעקבות חשיפת תמונות אינטימיות של מאות  נשים לרשת  באמצעות תכנת פיקאסה בפורום "ישראליות בעירום" באתר הקהילה דצ'ו.
לכאורה , נראה כי הגולשים זכו בתכנת חינם מבית  גוגל.  פיקאסה זו תכנה ידידותית לניהול  עריכה ושיתוף תמונות ברשת. תכנה חינמית  העוזרת למצוא לארגן לערוך ולתקן תמונות בקלי קלות. התכנה סורקת את כל התמונות שיש במחשב ומעלה אותם  לתכנה . אך אליה וקוץ בה.
  כפי שהדגשתי זו תכנה ברשת לשיתוף תמונות . המצולמות שתמונותיהן  במצבים אינטמיים הופצו ברשת ונגלו לעיני כל לא השכילו לקרוא נכון את ההוראות ולא הגדירו נכון בשלב ההרשמה הראושנית  את רמת הפרטיות בשימוש בתכנה.  פיקאסה  מאפשרת  למשתמש  להחליט אילו תמונות  מהמחשב  ברצונו להעביר לאלבום הרשת  הדיגיטאלי, האם התמונות יהיו חשופות לכולם ולחלופין   מי יוכל לצפות באותן תמונות באמצעות  הרשאה מיוחדת.
קריאת הוראות  והאותיות הקטנות , בימנו, בעידן המאה העשרים ואחת,  היא  מיומנות שאסור לדלג עליה בייחוד כאשר מדובר על שימוש בתכנות במרחב האינטרנטי.  ברשת קיימות  הרבה תכנות  שאנו משתמשים בהם ביום יום  וחלה חובה בסיסית  לכל אדם המשתמש  בהם להיות מעודכן בכל האופציות הקיימות בהם  ולגלות אחריות  בטרם  ישתמש בהם.  בייחוד באתרים או תכנות  שיש בהם שיתוף  תמונות  ומידע אישי .
 אי קריאת הוראות בצורה יסודית לפני השימוש  בתכנות עלול לגרום למצבים לא נעימים כמו ,חשיפה ברשת, אבדן או שיבוש נתונים  ועוד.   אמירות כמו   "לא ידעתי" " לא אמרו לי"  "לא ראיתי"   לא עוזרים  למשתמש שמעד  ואפילו  במערכת החינוך תלמידים נדרשים   לגלות אחריות להשלים  משימות ומטלות  ולא  לתרץ  את אי ביצועם  באותם אמירות שהזכרתי.
אי ידיעה, חוסר אחריות , ובורות  במרחב האינטרנטי  יכולים  לעלות למשתמש בפגיעה בשמו הטוב, ובפרטיות  שלו, וכשמדובר בילדים הנרשמים לאתרים ולרשתות חברתיות  תחת הסוואה של מבוגר על מנת ולהיות מנויים באותם  האתרים או הרשתות  הסכנה כפולה ומכופלת. כמחנכים וכבוגרים עלינו  לגלות אחריות כלפי  הילדים הצעירים שאינם מודעים  לסכנות במרחב זה .
למעוניינים , מצאתי ברשת אתר אמין  שבו ניתן לקבל הסבר מקיף על השימוש בתכנת  בפיקאסה ,  אתר של  אוניברסיטת חיפה – אגף המחשוב.
 

אין תגובות: