ב''ה
תכנית התקשוב הלאומית
לקראת המפגש עם נציג משרד החינוך מר רוני דיין בנושא "תכנית התקשוב הלאומית 2011"
התבקשנו כהכנה להרצאה לעיין במסמכים שצורפו ובתכנית הלאומית ולברר את החזקות והחולשות של תכנית 2010.
ולהגיב , לדעתי זו תכנית עם חזון לאומי גדול שיש בכוחו להביא לטלטלה ולשינוי חיובי ומצמיח במערכת החינוך. אני תקווה שיהיו התקציבים המתאימים להשגת היעדים עד תום.
התכנית הלאומית יצאה לדרך ומספר ערים הם הניצנים הראשונים של התכנית. המורים מצוידים במחשב אישי. הכיתות מאובזרות ואף לתלמידים יש מחשב אישי בנוסף לאבזור מעבדת מחשבים בבית הספר.
אולם ניתן לראות שקיימים אזורים בארץ שרחוקים מאוד מהמצב שהוזכר לעיל. כיצד מתכוון משרד החינוך לצמצם פער זה ולתת שיוון הזדמנויות לכלל התלמידים? ( מבחני מיצב שווים לכל התלמידים בכל האזורים)
בחלק מבתי הספר שאובזרו חלקית קיים פער דיגיטאלי בין הסביבה הלימודית בתוך בית הספר לבין הסביבה הלימודית מחוץ לבית הספר. הילדים מגלים יכולות ומיומנויות בתחום התקשוב וחיים בעולם מתוקשב אחר עם רמת טכנולוגיה מאוד מתקדמת, בבית ספרי התלמידים מסתובבים עם אייפון 4 בכיס, מתוך דוח OECD : "בקרב התלמידים בישראל ניכר פער משמעותי בין הנגישות לאמצעי תקשוב והשימוש בהם בבית, לבין זה שבבית הספר. בעוד שרמת התקשוב בבית דומה לממוצע ה-OECD, זו שבבית הספר נמוכה משמעותית מזו של ה-OECD" . בבית הספר קיים ציוד ישן וחלקו לא תקין. מספר המחשבים לתלמיד שואף בממוצע ל- 1:10 ציוד שנרכש לא מתוחזק ואין טכנאי מחשבים זמין. המצב בשטח רחוק מהרצוי .
קיים פער דיגיטאלי גם בין המורים לתלמידים. אחד המרכיבים העיקריים של התכנית הוא הכשרת צוות המורים . פרופ' גבי סלומון כתב :"הצלחת השינוי תלויה באופן מכריע במידה שבה המורה יודע ורוצה לעבור מפדגוגיה מסורתית לחדשנית , ובלי הכשרה מתאימה זה לא יקרה "
התכנית הלאומית יצאה לשטח אך המורים טרם הוכשרו. מורים שמלמדים בבתי ספר שצויידו חלקית לא הוכשרו והפוטנציאל בשימוש בכלי הטכנולוגי "מחשב" לא ממומש.
לדעתי , על מנת למקסם את הצלחת תכנית התקשוב הלאומית יש ליישם בו זמנית את כל מרכיבי התכנית ( הצטיידות, תשתיות, אחזקה, הכשרה...) להשקיע במורים שאמורים להוביל בשטח מהלך זה. לתמוך במורים שנרשמים מיוזמתם להשתלמויות ורוצים להתפתח בתחום התקשוב .
שאלותי : א. אילו דרכים מציעה הממשלה לצמצום פערים דיגיטאליים
•בין המורים לתלמידים?
•בין הסביבה בתוך בית הספר לבין הסביבה מחוץ לבית הספר?
•בין תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך לבין תלמידים מרקע סוציו-אקונומי גבוה?
ב. ד''ר עופר רימון מנהל מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך שהציג את התכנית הלאומית לתקשוב מערכת החינוך בוועדה בכנסת , יחד עם שר החינוך מר גדעון סער , אמר : " עניין נוסף שמטריד אותנו ואנחנו רוצים, כחלק מההתאמה של מערכת החינוך למאה ה-21 - זו הירידה בשיעור המצטיינים בתחומי המדע והטכנולוגיה. כשאנחנו משווים את ישראל גם למדינות האזור וגם למדינות מתקדמות, ישראל לא מצליחה היום לייצר מספיק תלמידים מצטיינים בתחומי המדע והטכנולוגיה"
משפט נוסף שנאמר על ידו לסיכום הוועדה
"אני רוצה לסכם את הישיבה ולומר שהוועדה רשמה לפניה את החזון להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21, שעיקרה הכנת התלמידים לאתגרי המאה ה-21, ושיפור היכולת המדעית והטכנולוגית של התלמידים במדינת ישראל" (מישיבת
ועדת החינוך, התרבות והספורט- פרוטוקול 197 26/4/2010 התש''ע)
ואני שואלת איך אפשר להגיע לעתודה מדעית טכנולוגית, לתלמידים מצטיינים במדע וטכנולוגיה כאשר מספר השעות במקצוע חובה, מקצוע ליבה, מקצוע מדעי טכנולוגי כל כך הצטמצם בשנים האחרונות מ-6 ש''ש ל-3 ש''ש ? בחלק מבתי הספר המחנכות מלמדות את המקצוע ולא מורות שהוכשרו להוראת מקצוע המדעים.
מה עושה משרד החינוך לשינוי המצב? האם הייתה חשיבה בכוון זה? האם לא היה מן הראוי להשקיע מעט מהמשאבים גם בתחום הוראת תחום דעת זה?
תכנית התקשוב הלאומית
לקראת המפגש עם נציג משרד החינוך מר רוני דיין בנושא "תכנית התקשוב הלאומית 2011"
התבקשנו כהכנה להרצאה לעיין במסמכים שצורפו ובתכנית הלאומית ולברר את החזקות והחולשות של תכנית 2010.
ולהגיב , לדעתי זו תכנית עם חזון לאומי גדול שיש בכוחו להביא לטלטלה ולשינוי חיובי ומצמיח במערכת החינוך. אני תקווה שיהיו התקציבים המתאימים להשגת היעדים עד תום.
התכנית הלאומית יצאה לדרך ומספר ערים הם הניצנים הראשונים של התכנית. המורים מצוידים במחשב אישי. הכיתות מאובזרות ואף לתלמידים יש מחשב אישי בנוסף לאבזור מעבדת מחשבים בבית הספר.
אולם ניתן לראות שקיימים אזורים בארץ שרחוקים מאוד מהמצב שהוזכר לעיל. כיצד מתכוון משרד החינוך לצמצם פער זה ולתת שיוון הזדמנויות לכלל התלמידים? ( מבחני מיצב שווים לכל התלמידים בכל האזורים)
בחלק מבתי הספר שאובזרו חלקית קיים פער דיגיטאלי בין הסביבה הלימודית בתוך בית הספר לבין הסביבה הלימודית מחוץ לבית הספר. הילדים מגלים יכולות ומיומנויות בתחום התקשוב וחיים בעולם מתוקשב אחר עם רמת טכנולוגיה מאוד מתקדמת, בבית ספרי התלמידים מסתובבים עם אייפון 4 בכיס, מתוך דוח OECD : "בקרב התלמידים בישראל ניכר פער משמעותי בין הנגישות לאמצעי תקשוב והשימוש בהם בבית, לבין זה שבבית הספר. בעוד שרמת התקשוב בבית דומה לממוצע ה-OECD, זו שבבית הספר נמוכה משמעותית מזו של ה-OECD" . בבית הספר קיים ציוד ישן וחלקו לא תקין. מספר המחשבים לתלמיד שואף בממוצע ל- 1:10 ציוד שנרכש לא מתוחזק ואין טכנאי מחשבים זמין. המצב בשטח רחוק מהרצוי .
קיים פער דיגיטאלי גם בין המורים לתלמידים. אחד המרכיבים העיקריים של התכנית הוא הכשרת צוות המורים . פרופ' גבי סלומון כתב :"הצלחת השינוי תלויה באופן מכריע במידה שבה המורה יודע ורוצה לעבור מפדגוגיה מסורתית לחדשנית , ובלי הכשרה מתאימה זה לא יקרה "
התכנית הלאומית יצאה לשטח אך המורים טרם הוכשרו. מורים שמלמדים בבתי ספר שצויידו חלקית לא הוכשרו והפוטנציאל בשימוש בכלי הטכנולוגי "מחשב" לא ממומש.
לדעתי , על מנת למקסם את הצלחת תכנית התקשוב הלאומית יש ליישם בו זמנית את כל מרכיבי התכנית ( הצטיידות, תשתיות, אחזקה, הכשרה...) להשקיע במורים שאמורים להוביל בשטח מהלך זה. לתמוך במורים שנרשמים מיוזמתם להשתלמויות ורוצים להתפתח בתחום התקשוב .
שאלותי : א. אילו דרכים מציעה הממשלה לצמצום פערים דיגיטאליים
•בין המורים לתלמידים?
•בין הסביבה בתוך בית הספר לבין הסביבה מחוץ לבית הספר?
•בין תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך לבין תלמידים מרקע סוציו-אקונומי גבוה?
ב. ד''ר עופר רימון מנהל מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך שהציג את התכנית הלאומית לתקשוב מערכת החינוך בוועדה בכנסת , יחד עם שר החינוך מר גדעון סער , אמר : " עניין נוסף שמטריד אותנו ואנחנו רוצים, כחלק מההתאמה של מערכת החינוך למאה ה-21 - זו הירידה בשיעור המצטיינים בתחומי המדע והטכנולוגיה. כשאנחנו משווים את ישראל גם למדינות האזור וגם למדינות מתקדמות, ישראל לא מצליחה היום לייצר מספיק תלמידים מצטיינים בתחומי המדע והטכנולוגיה"
משפט נוסף שנאמר על ידו לסיכום הוועדה
"אני רוצה לסכם את הישיבה ולומר שהוועדה רשמה לפניה את החזון להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21, שעיקרה הכנת התלמידים לאתגרי המאה ה-21, ושיפור היכולת המדעית והטכנולוגית של התלמידים במדינת ישראל" (מישיבת
ועדת החינוך, התרבות והספורט- פרוטוקול 197 26/4/2010 התש''ע)
ואני שואלת איך אפשר להגיע לעתודה מדעית טכנולוגית, לתלמידים מצטיינים במדע וטכנולוגיה כאשר מספר השעות במקצוע חובה, מקצוע ליבה, מקצוע מדעי טכנולוגי כל כך הצטמצם בשנים האחרונות מ-6 ש''ש ל-3 ש''ש ? בחלק מבתי הספר המחנכות מלמדות את המקצוע ולא מורות שהוכשרו להוראת מקצוע המדעים.
מה עושה משרד החינוך לשינוי המצב? האם הייתה חשיבה בכוון זה? האם לא היה מן הראוי להשקיע מעט מהמשאבים גם בתחום הוראת תחום דעת זה?
2 תגובות:
שמי אבי.אני סטודנט לתואר שני בחוג לניהול מוסדות חינוך במרכז ללימודים אקדמיים.
במסגרת הקורס תיקשוב ולמידה נתבקשנו להשתתף בבלוג חינוכי.
קראתי בעיון את דברייך ושאלותייך בנושא תוכנית התקשוב הלאומי.
השם "תוכנית תקשוב לאומי" נשמע מבטיח.
אך האם יש מי שיקיים הבטחה זו??
כיצד יתכן שמורים נדרשים ללמד נושא כה חשוב מבלי שעברו הכשרה מתאימה.
האם יעלה על הדעת שחברה מסחרית או ציבורית תכניס לשורותיה "כלי עבודה" חדש ללא הכשרת העובדים.
אחת הבעיות העיקריות במדינתנו שקודם "יורים" ואחר כך מנסים "לתקן" את הנזקים.
התוכנית כתוכנית טובה אולם במצב הנוכחי אינה ברת הישג.
על כל הגורמים לחבור יחד(לרבות ההורים) ולהבין כי החינוך צריך להיות בין הנושאים המובילים.
אבי שלום,
שמחתי לדעת שבקרת בבלוג ואף השארת תגובה.
אני מסכימה עם דבריך שכל מקום עבודה המכבד את עצמו דואג להכשיר את עובדיו בטרם יכנסו לתפקיד לו הועדו. אך אל תשכח שמורה במדינת ישראל מקבל או ליתר נכון מחויב במינימום לתעודת הוראה ובשנים האחרונות גם לתואר ראשון לפני שכף רגלו דרכה במוסד חינוכי. תכנית התקשוב הלאומית היא חזון חדש של מערכת החינוך שנבנה ונכפה על העובדים שכבר קיימים במערכת בין אם ירצו או לאו הם יוכשרו בתהליך ההטמעה של התכנית. תכנית התקשוב נרקמה ויצאה לפועל לפי דברי רוני דיין, מנהל גף יישומי מחשב במשרד החינוך, לפני שנה( אינני מסכימה עם קביעה זו) במספר מרכזים ומספר בבתי ספר שונים ולאט לאט היא מיושמת בשאר המחוזות. נעשו שיקולי דעת בבחירת בתי הספר והחוזות שיהיו ראשונים על מנת ללמוד את הקשיים בתהליך הביצוע . לפני דברי מר רוני דיין התכנית כולה נבנתה מתוך השגיאות שנעשו בתכניות גרנדיוזיות קודמות שנכשלו ומניסיון של מדינות אחרות שיש להן תכנית תקשוב שפועלת , היטב כך שאני באמת חושבת שתכנית התקשוב הלאומית היא ברת ביצוע וצריך לתת לה את מרחב הזמן כדי שתוטמע ותנביט את זרעי ההצלחה המיוחלים . צריך להאמין כדי להצליח.
מקווה שהבהרתי את עצמי ומציעה לך להמשיך ולעיין בפרטי התכנית. אם תחשוב כי נכשלת –אז נכשלת לפני שהתחלת.
גאולה
הוסף רשומת תגובה