יום ראשון, 20 בנובמבר 2011

ב''ה

שוב ושוב חוזרות הרפורמות בחינוך

 המאמר של לארי קיובן "שוב ושוב חוזרת הרפורמה" עוסק בסוגיית חזרתן של הרפורמות בחינוך, בהסברים  שנתנו חוקרים לתופעה ולבסוף הסבר שמציע לארי קיובן שטוען  כי אכן רפורמות בחינוך חוזרות , אך מציע חלופות להסברים שיביאו בחשבון גם את הראיות הסותרות.
לארי קיובן מביא שלוש דוגמאות לרפורמות בית ספריות חוזרות.  האחת  גישת המורה במרכז,  השנייה ריכוז וביזור של סמכויות  והאחרנה תכניות לימודים. אני תוהה  האם הרפורמות אכן חוזרות   באותה מתכונת או שמה  הן  משודרגות ומותאמות לרוח התקופה ?  בגישת "המורה במרכז" , כפי שכותב לארי קיובן , בניגוד לגישת "התלמיד במרכז"  מצופה מהמורה להיות בעל הידע ומהתלמידים  מצופה כי ישננו וילמדו את החומר בעל פה.  מאז  גישת  "המורה במרכז" ועד לגישת  "התלמיד במרכז"  חל שינוי  עצום בתפיסה לגבי מהות תפקידו של המורה אך לדעתי  אין חזרה על הרפורמה . מאז הגישה הראשונה  הולכת ומתפשטת התפיסה  שבה רואים את הילד במרכז, לדוגמה  בהוראה על פי תחומי העניין של הילד, בהוראה שמעודדת סקרנות של הילד,  וכן   בתי ספר  שקמו ושאפו למעורבות רבה  יותר של התלמידים וליחסים בלתי פורמאליים בין המורים  לתלמידים.
גם  הרפורמה  הנוכחית  של מאה העשרים  שמה דגש  בין היתר על  תכנון עבודה ושיתוף בין התלמידים ומורים  תוך שילוב טכנולוגיות חדישות והתמקדות בתלמידים . רפורמה זו  ממוקדת  במעורבותם הפעילה של התלמידים. אינני רואה חזרה  ברפורמה. אלא כפי שכתבתי בתחילה הפוסט  יש  המשך חתירה והרחבה של הגישה ששמה את הילד במרכז.
לגבי גישת הריכוז והביזור של הסמכות   אני מסכימה עם הכותב שקיימת  חזרה . זכורני בתקופת ילדותי , בית הספר בו למדתי  היה שייך למועצה קטנה שבה חברי המועצה  חילקו משרות הוראה ותפקידים אחרים לציבוריהם  . לאט לאט  התאחדו  המועצות הקטנות  והפכו למועצה אחת   גדולה  שאיגדה בתוכה  מספר  רב של ישובים והוקם בית ספר קהילתי  מרכזי   שהעסיק  אנשי מקצוע לניהול בית הספר המחוזי.  מאוחר יותר שוב התפרק  בית  הספר  המחוזי   ונבנו שוב  בתי ספר קילתיים  קטנים  למספר מצומצם של ישובים .  וכיום ניתן לראות שהרבה בתי ספר עוברים בהדרגה  לניהול עצמי  אך רפורמות  שצצות  ומתחלפות   יחד עם תחלופת שרי החינוך  מקשות  על ביצוע  יעיל של  ניהול  בית הספר ומנהלים רבים  מתלוננים  שזו  רפורמה ללא שיניים.  אני מסכימה עם דבריו  לארי קיובן "גם כאן אפשר איפוא לראות את המתח המתמיד בין הערכים הטבועים בתפיסות הריכוזיות לבין הערכים  הטבועים בתפיסות  הביזוריות של ניהול בית הספר"


                                         

התמונה העתקה מתמונות גוגל

קיובן,לארי. "שוב ושוב חוזרת הרפורמה".  בתוך :פישר גל אריאלי(עורכים ( שינוי ושיפור במערכות חינוך.  מכון ברנקו וייס. מכון אבני ראשה. עמ' 51-24

אין תגובות: