יום שבת, 10 בדצמבר 2011


כבוד למדע - פרופ' דן שכטמן
מה הסוד הגדול העומד מאחורי האנשים שמגיעים למעמד היוקרתי , קבלת הפרס היוקרתי בעולם המדע - פרס  נובל?  מה הסוד הגדול המניע  אותם? מה מניע אותם לחפש את האמת האחרת?  עקשנות? התמדה? חשיבה בעלת מעוף? מצויינות? אמונה? חינוך? או מה שנמצא בקופסא? כך או כך  זו גאווה לאומית שנציג ישראלי  זוכה בפרס נובל לכימיה ונבחר מבין  זוכי הפרס לשאת את דברי התודה באירוע. 
היום המוצ''ש  צפיתי בהתרגשות ברגעים המיוחדים  בהם קיבל  פרופ' דן שכטמן את  הפרס מדי מלך שבדיה, קרל גוסטב ה-16.  פרפ'  דן שכטמן זכה בפרס  על תגליתו בתחום הגביש -הקוואזי גביש - חומר בעל מבנה שקודם לכן חשבו כי אינו יכול להתקיים.  גביש הוא חומר  שהאטומים שלו  מסודרים בצורה מחזורית- כמו מרצפות ולוח שחמט.  בעבר האמינו החוקרים כי  ניתן להרכיב גביש רק מצורות  של משולשים ריבועים  או משושים שווי צלעות   ולא ניתן לעשות זאת עם מחומשים שווי צלעות.  ההנחה בקרב החוקרים  הייתה שגביש חייב להיות בעל צורה מחזורית - הצורה הבסיסית משוכפלת לכל כיוון ליצירת המבנה.  הגביש  המחומש שגילה פרופ' דן שכטמן  אינו כולל שכפול של הצורות לכל הכיוונים , אולם הוא בעל מבנה מחזורי- גביש קוואזי-סימטרי. ( פרפ' אילן גולדפרב-תלמידו של  פרפ' שכטמן)
דן שכטמן  נלחם  במשך שנים באמת  מקובלת זו ונתקל בחוסר אימון מצד הקהילה המדעית ולמרות זאת  לא נואש . נדרש אומץ רב, עקשנות  ואורך רוח  כדי להוכיח את האמת ההפוכה .וכך נאמר עליו בטקס קבלת הפרס: "בכך שאזר אומץ להאמין בתצפיותיו, דן שכטמן שינה את תפישתנו באשר לסדר, והזכיר לנו את חשיבותו של האיזון בין שמרנות לחדשנות, אפילו ביחס לפרדיגמות המבוססות ביותר".
  מצויינות עקשנות  חשיבה ממעוף הציפור עקביות אמונה  מוטיבציה הם רק חלק  ממה שמניע אנשים להגיע אל פסגת חלומותיהם.
 ראיון עם פרפ' דן שכטמן  - לקראת קבלת הפרס


 גאולה

אין תגובות: