ב''ה
במסגרת קורס סוגיות במדיניות החינוך קראנו את מאמרו של פרופ' עמי וולנסקי העוסק בנושא בתי ספר בניהול עצמי . רבות דובר בנושא רפורמות בחינוך שקמות ומתחלפות , רפורמות ששאיפתן להשיג אפקטיביות חינוכית לפיתוח בית הספר תוך התמודדות עם אתגרי המאה העשרים ואחת . בית ספר בניהול עצמי הוא אחת המגמות האחרונות הבין לאומיות לרפורמת החינוך שמטרתן להתמודד עם אתגרי המאה הנוכחית. רפורמה זו מדגישה את הביזור ברמת בית הספר ומטרתה העצמת סמכויות מנהל בית הספר והגדלת המרחב הניהולי הפדגוגי והתקציבי בתחומים רבים. בניהול העצמי מנהל בית הספר קובע את תכנית העבודה הבית ספרית והיעדים, יש לו גמישות תקציבית להשתמש בתקציב על מנת לשפר ולקדם את ההישגים הפדגוגיים ולקבל החלטות על סוגי הפעילויות שיתקיימו בבית ספרו. לדעתו של פרופ' עמי וולנסקי לבית ספר בניהול עצמי צריך להיות חזון חדש ששם לו למטרה לסייע לשינוי פרדיגמה בחינוך לקבוע פרדיגמת חינוך חדשה ושיטות חינוך חדשות לדורות הבאים זאת בעקבות השינויים המתרחשים במאה הנוכחית , הגלובליזציה בתחומים רבים בתחום הטכנולוגיה בתחום הכלכלה החברה תרבות החינוך ועוד, העולם מרושת ומקושר באינטרנט והפך להיות כפר גלובאלי. מאמרו של פרופ' מציג חזון חדש שיוסיף תמיכה לבית ספר בניהול עצמי המתמודד עם אתגרי האלף החדש וזאת על ידי מעבר מפרדיגמה מסורתית בעלת זיקה למקום לפרדיגמה משולשת חדשה בה המורים התלמידים ובתי הספר נחשבים גלובליים מותאמים למקום ומותאמים אישית . בקראת המאמר ובכתיבת טקסט זה נדמה לי שאני סורקת את מסלול עבודתי בחינוך. בתחילת דרכי בהוראה מורים לימדו בשיטה המסורתית והיו מקור הידע והחינוך הבלעדי, מורים לימדו לפי דפוסים סטנדרטים קבועים ובאמצעות ספרים וחומרים מאוד מוגבלים שהוכתבו על משרד החינוך, חומרי לימוד לא השתנו שנים רבות . למורים היו הזדמנויות מעטות להיעזר בעמיתים למקצוע מבתי ספר שונים או מחוזות שונים וללמוד זה מזה. במהלך השנים חוותי את השינוי במערכת החינוך, השתלמתי וחוויתי יחד עם מורים אחרים את כניסת המחשב והאינטרנט לבתי הספר, למדנו בצעדים איטיים להשתמש במחשב במרכז פסגה, התהליך היה מאוד איטי מלווה בהרבה תקלות טכניות ניתוקי אינטרנט ועוד. והיום- אני מלמדת בבית ספר ברפורמת הניהול העצמי. בית ספרי מרושת ברמה גלובלית המזמן מגוון חוויות למידה לתלמיד ומספק עושר הזדמנויות למורים לגיוון הוראתם ולשיפור איכות ההוראה והלמידה ושיתוף ותמיכה ברמה מקומית ועולמית. למנהל בית הספר סל משאבים בהם הוא משתמש על פי שיקול בהתאם לצרכים ולהחלטות צוות הניהול. אני רואה בחיוב את המעבר לניהול העצמי , מנהל בניהול עצמי בעל כישורים המתאימים יכול להשתמש במכלול התקציבים בבית ספרו בצורה אפקטיבית ולתעל את תשומות בית ספרו לתחומים המתאימים ולאוכלוסיית בית הספר. ליזום ולקדם יוזמות חינוכיות להאציל תפקידים על צוות בית הספר . למעשה תפקידו של המנהל ברפורמת הניהול העצמי משתנה בדיוק כמו שהתפיסה החינוכית השתנתה בהתאם לשינויים ולרוח תקופה .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה